Obniżenie kosztów pracy a wysokość składki wypadkowej

Większość przedsiębiorców ubolewa nad wysokimi opłatami dotyczącymi zatrudnienia. W kryzysowych sytuacjach niektórzy decydują się na redukcję etatów, co jednak nie zawsze jest dobrym rozwiązaniem dla firmy. Sporo osób zapomina o prostym sposobie na zmniejszenie kosztów prowadzonej działalności. Sprawdź, jak poprawnie obliczyć składkę wypadkową!
W jaki sposób ustalana jest składka na ubezpieczenie wypadkowe?
Należy od razu podkreślić, że ubezpieczenie wypadkowe jest obowiązkowe i może je opłacać wyłącznie pracodawca. Nie istnieje możliwość dobrowolnego odprowadzanie tego rodzaju składki do ZUS. Świadczenie zapewnia wsparcie w momencie, gdy dojdzie do wypadku w miejscu pracy lub gdy pracownik zapadnie na tzw. chorobę zawodową.
Wartość składki zależy od liczby pracowników zgłoszonych do ubezpieczenia wypadkowego i wynosi 1,67 % w przypadku zatrudniania mniej niż 10 osób. Natomiast przy większych podmiotach gospodarczych stopa procentowa składki jest wyliczana przez ZUS odrębnie dla każdego roku i podawana do wiadomości przedsiębiorcy do dnia 20 kwietnia.
Na wysokość składki wpływa także branża, w której działa firma oraz:
- liczba osób poszkodowanych w wypadkach przy pracy,
- liczba pracowników zatrudnionych w warunkach zagrożenia.
Jak przedsiębiorca może wpłynąć na zmniejszenie składki wypadkowej?
W sytuacji, gdy wskaźnik składki jest ustalany odrębnie każdego roku i zależy od wyżej wymienionych czynników, pracodawca jak najbardziej może podjąć określone działania, by w znacznym stopniu wpłynąć na obniżenie kosztów pracy. Szacuje się, że firma może zaoszczędzić około 3 % rocznej wartości wypłacanych wynagrodzeń.
W pierwszej kolejności należy zweryfikować, czy na koncie ZUS nie powstała nadpłata z tytułu niewłaściwie wyliczonej wartości składki ubezpieczeniowej. Kolejnym krokiem jest zadbanie o odpowiednie warunki BHP w zakładzie pracy (zgodnie z obowiązującymi przepisami) i zminimalizowanie zagrożeń.
Inne metody obniżenia kosztów pracy — bez redukcji etatów
Poza zmianą wartości samej składki wypadkowej odprowadzanej do ZUS-u właściciele firm mogą podjąć wiele dodatkowych działań, które również przyczynią się do zmniejszenia firmowych wydatków. Wśród najczęściej zalecanych metod można wymienić m.in. zatrudnienie pracowników tymczasowych, korzystanie z usług outsourcingowych czy wprowadzenie rejestru czasu pracy.
Kategorie artykułów
Polecane artykuły

Izolacyjność bram garażowych - co warto wiedzieć?
Izolacyjność bram garażowych ma kluczowe znaczenie dla komfortu użytkowania oraz efektywności energetycznej budynku. Wybierając odpowiednie rozwiązanie, warto zwrócić uwagę na ten aspekt, aby zapewnić optymalne warunki w garażu i zmniejszyć koszty ogrzewania. Materiały i ich właściwości izolacyjne I

Jakie dokumenty są potrzebne przy sprzedaży mieszkania, aby sporządzić akt notarialny?
Sprzedaż mieszkania to złożony proces wymagający starannego przygotowania. Kluczowe jest zrozumienie dokumentów potrzebnych do aktu notarialnego, co pozwala uniknąć problemów prawnych. Wiedza o wymaganiach prawnych i finansowych ułatwia transakcję oraz przyspiesza jej realizację. Warto skorzystać z